(Petikan : Buku Penyebaran Islam dan Silsilah Ulama,
Khazanah Fathaniyah. Penemuan manuskrip tulisan lama oleh Tuan Guru Hj Wan Mohd Shaghir Abdullah yang diperolehi
dari keturunan adik beradik ayah Tok Pulau Manis).
Saya
ada sebuah buku yang sepatutnya dilancarkan pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala
Lumpur (PBAKL) lepas, namun cadangan itu menjadi hasrat tertangguh selepas
pelbagai hal yang tak diselesaikan. Buku yang bertajuk Menginsafi Amanat Leluhur (MAL) merupakan travelog dan catatan saya beberapa siri kembaraan di
Wilayah Nusantara. Saya juga tidak dapat
bersama PBAKL kerana menyahut seruan umrah bersama keluarga tercinta.
Menuju ke Makam |
alang-alang promo |
Cetakan
naskhah itu terus tertangguh tanpa sebab yang sukar saya jelaskan. Cuma
baru-baru ini, sekembalinya saya di kampung halaman saya di Kampung Pulau
Manis, Kuala Terengganu, saya mendapat jawapan.
Saya
tersalah adab, itu lintasan yang hadir sebaik saya menziarahi Makam Tok Pulau
Manis yang tidak jauh dari rumah ayahanda bonda, tempat saya dibesarkan. Saya
telah menulis pengalaman termasuk kisah-kisah ulama’ yang saya ziarahi makam
mereka, dari Pulau Jawa, Sulawesi, Kalimantan Utara sampai Fatani dan Champa.
Malang
untuk saya yang tidak menulis sejarah ulama’ yang diakui kewaliannya berada ia
di kampung saya sendiri. Syaikh Abdul Malik atau Tok Pulau Manis salah seorang
ulama’ besar sekitar abad ke-18 merupakan pengarang Syarah Hikam Melayu yang
masyhur itu. Bukan itu sahaja, Tok Pulau Manis malah telah memainkan peranan besar
dalam pengasasan Kesultanan Terengganu. Tok
Pulau Manis juga pelapor pertama dalam pembinaan sistem pendidikan madrasah
yang berjaya membangkitkan kesedaran jiwa beragama masyarakat Terengganu. Pada
masa yang sama, Tok Pulau Manis telah berperanan sebagai ulama’ Istana,
mursyid, pengarang, tokoh sufi dan
tempat rujukan dasar-dasar kerajaan Islam Terengganu.
Sebelum
saya menulis lanjut, Tokku Pulau Manis atau Tok Pulau Manis adalah individu
berbeza dengan Tokku Paloh. Ini kerana ramai yang menanggap keduanya adalah
individu yang sama. Sebenarnya tidak. Saya juga ingin nyatakan disini, rujukan utama
rencana saya ini bersumber kitab Manaqib Tokku Pulau Manis
karangan Ayahanda saya sendiri.
Kampung
Pulau Manis
Kampung
Pulau Manis yang terletak di Mukim Serada, Kuala Terengganu mempunyai sejarah
dan keunikan tersendiri. Kampung ini dikenali kerana adanya Wali Allah yang
masyhur iaitu Syaikh Abdul Malik bin Abdullah atau nama sebenarnya Sharif Abdul
Malik bin Sharif Abdullah dari keturunan Sharif Muhammad al Baghdadi yakni
Ulama’ awal yang berdakwah di Terengganu berasal dari Baghdad. Syarif Muhammad
al Baghdadi juga dikatakan Raja Mandalika yang menulis Batu Bersurat
Terengganu.
Keberadaan Syaikh Abdul
Malik di kampung ini menyebabkan Syaikh digelar Tokku Pulau Manis. Makam beliau
juga turut berada di Kampung ini. Sebenarnya,
ada dua buah kampung bernama Pulau Manis, satu di Serada dan satu lagi di
seberang sungai iaitu Pulau Manis, Telemong, Mukim Telemong.
Masjid Kampung Pulau Manis, Serada, Kuala Terengganu yang berada berdekatan Makam Tokku Pulau Manis |
Jika
berhajat menziarahi Makam Tokku Pulau Manis, ‘set’ lokasi di GPS mesti lah Pulau
Manis, Serada. Jika hanya ‘set’ lokasi Pulau Manis, keberangkalian tinggi GPS
membawa kita ke Telemong.
Tokku
Pulau Manis telah memainkan peranan penting dalam Kesultanan Terengganu di era
Sultan pertama Terengganu iaitu Sultan Zainal Abidin I. Dikatakan juga Tokku
Pulau Manis adalah ‘khalifah’ yang mewarisi pemerintahan Dinasti al Kamil Kota
Temir yang diwarisi leluhurnya sebelum menyerahkan pemerintahan sebelum ini yang lebih kepada spiritual kepada Tun Jenal, anakanda kepada Tun Habib Abdul
Majid, Bendahara Kesultanan Johor lama. Tun Jenal kemudian bergelar Sultan
Zainal Abidin I sementara Tokku Pulau Manis menjadi penasihat Baginda. Keduanya
telah memainkan peranan penting dalam penzahiran rahsia kerajaan Terengganu
yang sebelum ini tersembunyi, hanya tercatat dalam Batu Bersurat kepada
Kesultanan yang dizahirkan keizzahannya. Keterangan
ini pada satu versi pendapat. Saya akan huraikan lebih lanjut ya.
Kerajaan Sebelum Kesultanan
Terengganu
Sejarah
kerajaan pemerintahan Terengganu tidak ditemui oleh pakar sejarah. Sejarah
kesultanan Terengganu hanya diketahui oleh pengkaji sejarah bermula dengan
Sultan Zainal Abidin 1. Misbaha (Hj. Salleh bin Hj. Awang) mencatatkan :
“Keturunan
sebenar pemerintah-pemerintah negeri Terengganu tidak dapat ditegaskan dengan
sahnya. Ini disebabkan hilang lenyap bukti-bukti dan cerita-cerita asli dari
masyarakat tempatan. Ia hanya diketahui dengan tiba-tiba bahawa Negeri
Terengganu diperintah oleh Raja yang
datang dari Johor selepas peristiwa “Sultan Mahmud Syah mangkat dijulang” (1699
Masihi). Ada juga yang mengatakan bahawa yang memerintah adalah dari keturunan
Tun Telanai atau dari keturunan Megat. Para pengkaji sejarah Terengganu sendiri
masih tidak menemui jawapan siapakah Sultan yang bergelar Seri Paduka Tuan atau
Raja Mandalika seperti yang dimaksudkan dalam tulisan Batu Bersurat dimana
pemerintahan tersebut berjalan mengikut hukum Islam.
“Di
dalam Batu Bersurat ada faktor penting mengenai pemerintahan di Negeri
Terengganu di kurun 14. Pertama dengan terangnya pada tarikh itu ada seorang
pemerintah yang menguasai keseluruhan negeri yang bergelar Seri Paduka Tuan
walaupun hingga sekarang ahli-ahli sejarah belum dapat menentukan siapakah
gerangan pemerintah tersebut. Yang keduanya menunjukkan di daerah-daerah di
dalam negeri ini pula ada Pemerintah Daerah kerana perkataan Mandalika adalah
bahasa Sanskrit yang bermakna, “berkaitan dengan pemerintahan sama ada
raja-raja tempatan yang merdeka atau ketua daerah.” Sekurang-kurangnya Negeri
Terengganu mempunyai lima daerah yang dikuasai oleh raja-raja daerah atau ketua
jajahan yang diketuai oleh seorang Ketua Pemerintah atau Raja Negeri. Daerah
itu ialah Hulu Terengganu sebagai pusat pemerintahan, Kuala Terengganu, Dungun,
Kemaman dan Besut atau mukim-mukim yang dianggap menjadi daerah bagi pusat
pemerintahan Hulu Terenganu seperti mukim Teresat, mukim Hulu Kuala Berang,
mukim Jenagor, mukim Terangan dan Hulu Telemong. Ini menunjukkan adanya pemerintahan
atau raja sebelum kesultanan Terengganu yang pertama.” (Misbaha, Sejarah
Darul Iman)
Pada
pandangan guru saya, pemerintah yang dikenali sebagai Tengku Paduka atau Raja
Mandalika adalah Syarif Muhammad al-Baghdadi. Selepas jatuhnya kerajaan Hindu-Budha,
ia diganti dengan Kerajaan Islam. Pemerintah tersebut mestilah seorang yang
arif dengan Islam dan mempunyai pengalaman pemerintahan serta mempunyai
kemuliaan nasab dengan Rasulullah SAW yang dianggap sebagai golongan paling
layak sebagai pemimpin. Sharif Muhammad al-Baghdadi adalah pengasas
kerajaan Islam pertama di Terengganu dan diikuti oleh keturunannya dan
kemudiannya Sultan Zainal Abidin 1.
Selepas
kematiannya, ia diganti oleh anaknya Sharif Abdul Qahar, kemudian
diganti anaknya Sharif Abdullah, kemudian kepada Sharif Abdul
Malik (Tok Pulau Manis).
Dengan bantuan para pembesar dan
pengikutnya, Sharif Muhammad membangunkan Kerajaan Islam pertama dan
mendirikan ‘Kota Temir’ sebagai pusat pemerintahan dengan keluasan kira-kira
300 ekar (Kawasan ini
sekarang dikenali sebagai Kampung Temer, terletak berhampiran dengan Kampung
Pauh, Hulu Kuala Berang).
Beliau memerintah dengan penuh kebijaksanaan dan keadilan serta
menjalankan hukum-hukum Islam. wallahua'alam.
Kelahiran Sharif Abdul Malik
Mengimbas
kembali, Shaikh Abdul Malik dilahirkan pada pertengahan tahun 1600M. Ia adalah putera kepada Sharif
Abdullah, seorang pemerintah dan ulama yang amat disayangi rakyatnya. Nasabnya
dari keturunan Rasulullah SAW, dihormati oleh sekelian raja-raja dan
pembesar-pembesar negeri. Bayi itu bernama Sharif Abdul Malik bin Sharif
Abdullah.
Sharif
Abdul Malik membesar dengan penuh kasih sayang dalam suasana agama. Tubuhnya
sederhana, wajahnya menarik pada siapa yang melihatnya. Amat halus budinya,
amat kuat ingatannya, cintakan ibadah dan suka bersendirian.
Pemergian ke Aceh
Setelah
lama menuntut ilmu dengan ayahandanya dan para ulama tempatan, Sharif Abdul
Malik disuruh ayahandanya belayar menuntut ilmu di Aceh pula. Sebagai seorang
yang cintakan ilmu, ia bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal. Aceh ketika
itu merupakan pusat ilmu di Nusantara. Ia menjadi tempat pengajian pertama
sebelum seseorang itu melanjutkan pelajaran ke Mekah. Ia juga dikenali sebagai
serambi Mekah.
Kemasyhuran
seorang ulama di Aceh bernama Syaikh Abdul Rauf Singkel yang bergelar Tok Syekh
Kuala sudah sampai pada pengetahuannya. Ayahandanya mahu anaknya itu mendalami
ilmu dengan bersungguh-sungguh supaya apabila ia kembali pada Allah,
anakandanya akan mewarisi pemerintahan Kota Temir nanti.
Sampai Di Aceh, Sharif Abdul Malik bersama sahabatnya
terus menuju ke madrasah Syaikh Abdul Rauf Singkel. Syaikh Abdul Rauf Singkel atau Syaikh Abdul Rauf Al Fansuri adalah ulama yang masyhur di Aceh. Beliau adalah murid kepada dua ulama yang
terkenal di Mekah iaitu Syaikh Ibrahim Al-Kurani dan Syaikh Ahmad Al-Qusaisyi.
Syaikh Abdul Rauf ketika itu adalah ulama istana, alim dalam bidang ilmu hadis,
fiqh, usuludin, nahu, saraf, tafsir, tasawuf dan juga merupakan pemimpin
Tarekah Syathariah.
Dipercayai sewaktu belajar di Aceh bersahabat dengan beberapa orang yang akhirnya menjadi tokoh dan ulama besar. Mereka ialah Syeikh Yusuf Tajul Khalwati al-Makassari dari Bugis-Makasar, Syeikh Abdul Muhyi Pamijahan dan Syeikh Burhanuddin Ulakkan dari Sumatera Barat dan ramai lagi.
Dipercayai sewaktu belajar di Aceh bersahabat dengan beberapa orang yang akhirnya menjadi tokoh dan ulama besar. Mereka ialah Syeikh Yusuf Tajul Khalwati al-Makassari dari Bugis-Makasar, Syeikh Abdul Muhyi Pamijahan dan Syeikh Burhanuddin Ulakkan dari Sumatera Barat dan ramai lagi.
Apabila Syaikh Kuala melihat beliau telah dapat menguasai
beberapa ilmu dengan baik seperti ilmu hadis, tafsir, nahu, saraf, fiqh dan
tasawwuf, beliau melihat muridnya itu sudah layak untuk dibaiahkan dengan
tarekah Syathariah (Syathariah bermakna jalan singkat, diasaskan oleh Syaikh
Abdullah Shattar (832 H/1415 M), ia adalah tarekah tua yang begitu hebat
pengaruhnya pada masa dahulu. Dua tokoh besar Nusantara iaitu Syaikh Abdul Rauf
Singkel dan Syaikh Daud Al-Fathani bertanggungjawab menyebarkan tarekah ini di
Nusantara. Syaikh Daud al-Fathani mengarang kitab Dhiyaul Murid yang
membicarakan perjalanan Tarekah Syathariah ini).
Tok Pulau Manis adalah pengamal tarekah Syathariah
yang diambil dari Gurunya Syaikh Abdul Rauf Singkel ketika di Aceh. Dari
riwayat yang masyhur, walaupun Tok Pulau
Manis juga mengamalkan Tarekah Syazaliah tetapi ia menumpukan kepada penyebaran
Tarekah Syathariah dan amat berpengaruh pada zamannya di Negeri Terengganu. Sehingga kini amalan tarekah ini masih wujud dan diamalkan di kalangan keturunan
dan murid-muridnya.
Menyambung Pengajian ke Mekah
Setelah kira-kira 10 tahun menuntut di Aceh, Sharif Abdul
Malik diperintah Gurunya supaya menyambung pelajarannya ke Mekah dan Madinah. Setelah
mendapat restu dari Gurunya, Sharif Abdul Malik dan sahabatnya yang
taat kepada petunjuk Guru mereka telah melanjutkan pelajaran ke Mekah dan
Madinah sekitar tahun 1680-an dalam usia 30-an. Mekah ketika itu menjadi pusat
pengajian agama peringkat tertinggi. Disamping menjadi pusat berkumpulnya para
ulama yang besar dan sebagai pusat pengajian, Mekah juga menjadi pusat kegiatan mengarang atau menterjemahkan
kitab-kitab ke dalam bahasa Melayu (Jawi).
Mengarang kitab Hikam Melayu
“Maka telah menyuruh akan daku menterjemahkan kitab
Hikam oleh para sahabatku...” [Petikan kata-kata dalam muqadimah syarah Hikam
beliau]
Ketika di Mekah, para sahabatnya menyuruh Sharif Abdul
Malik mensyarahkan kitab Hikam karangan Syaikh Ibnu Atha’iLlah As-Kandari dalam
bahasa Melayu. Ini kerana mereka mengetahui akan kealimannya dalam ilmu
kerohanian dan berharap beliau melakukan yang demikian demi perkembangan
tasawuf di Nusantara.
Walaupun tugas itu amat berat, namun beliau setuju
melaksanakan usaha itu demi perkembangan agama dan manfaat masyarakat khususnya
di Nusantara. Guru saya menceritakan dalam kuliah Hikamnya, apabila meneliti
matan-matan Hikam Syaikh Ibnu Atha’iLlah, Tokku Pulau Manis kemudiannya
menerima baiah Tarekah Syaziliah yang merupakan pengamalan tarekah Syaikh Ibnu
Atha’iLlah. Hal ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui dan memahami liku-liku
kerohanian pengarang kitab Hikam itu. Ini melambangkan sikap waraknya agar
syarahnya tidak lari dari kehendak Syaikh Ibnu Atha’iLlah.
Mengarang Kitab Naql
Setelah
berada kira-kira tiga tahun di negerinya, Syaikh Abdul Malik diminta oleh para
ulama dan para pembesar mengarang kitab untuk menyelesaikan permasalahan
sembahyang Jumaat kerana berlakunya keadaan di sesetengah tempat bilangan
penduduknya tidak cukup 40 orang. Walaupun sudah ada ramai ulama ketika itu,
tetapi beliau dianggap paling layak untuk memberi penjelasan mengenai masalah
itu.
Syaikh
Abdul Malik yang memang minatnya suka mengarang telah bersetuju dengan
permintaan tersebut. Maka terhasillah kitab yang bernama Naql
yang memberi huraian dan jawapan terhadap permasalahan di atas. Beliau merujuk
kepada banyak pendapat terutamanya pendapat Imam Syafie pada qaul Qadim dan
qaul Jadid, serta pendapat Imam-Imam Mazhab yang lain.
Pulang ke Tanahair
Dalam usia 40 tahun, Syaikh Abdul Malik kembali ke
tanah air melalui lautan yang luas. Ketika melihat lautan yang luas, beliau
menyedari bahawa kepulangannya itu membawa harapan yang menggunung tinggi dari
ayahandanya dan sekelian rakyat jelata.
Sebaik kapalnya tiba di pelabuhan Kuala Berang, Syaikh
Abdul Malik disambut dengan air mata kegembiraan oleh ahli keluarga dan rakya
jelata. Kealiman dan kewaliannya sudah diketahui dan masyhur di negerinya.
Beliau melihat ayahandanya sudah uzur dan memahami akan bebanan pemerintahan
yang akan dipikulnya selepas ayahandanya.
Setelah beberapa bulan berada di negerinya,
ayahandanya telah menjodohkan Syaikh Abdul Malik dengan Puteri Mahpuri, anak seorang pembesar yang
berasal dari kerabat Diraja Johor yang
kemudiannya menetap di Terengganu, iaitu di Kampung Batu Hampar. Mertuanya
bergelar Tok Raja Lila (Misbaha,1978:103).
Sharif Abdul Malik mempunyai beberapa nama gelar
misalnya Tokku Pulau Manis, Tok Syaikh Pulau Manis dan Dato' Syaikh Abdul Malik. Syaikh juga pernah menggunakan nama pena Haji Abdul
Malik Bin Abdullah Al Jawi Al Johori pada suatu kitab yang dikarang oleh syaikh
ketika berada di Johor. Dipercayai kitab ini berada di tangan salah seorang keturunannya.
Menyerahkan 'Takhta'nya
“Dari sumber yang amat dipercayai, Tok Pulau manis
adalah orang yang bertanggungjawab membawa Tun Jenal ke Terengganu untuk
ditabal menjadi Sultan dan kemudian dikahwinkan dengan anak perempuannya.”- Ulama
Terengganu Suatu Sorotan, Mohamad Abu Bakar.
Selepas ayahanda yang dikasihinya mangkat, Syaikh
Abdul Malik telah dilantik menjadi pemerintah kerajaan Islam Temir ketika itu.
Beliau menerima perlantikan tersebut dengan berat hati. Bebanan pemerintahan
membuat dirinya terikat dengan pelbagai urusan dan menjadikannya semakin sibuk.
Ketika malamnya selepas menjalankan tugas pemerintahan, jiwanya bergolak
inginkan kebebasan, jiwanya lebih cenderung kepada mengajar, berdakwah,
mengarang dan beruzlah.
Setelah lama berfikir dan melihat bebanan tugas
pemerintahannya semakin banyak, beliau mendapat ilham agar dicarinya seorang
pengganti untuk dilantik menjadi Sultan Terengganu.
Setelah
dibuat penelitian serta petunjuk firasatnya, Syaikh Abdul Malik melihat bahawa
Tun Jenal, anakanda Bendahara Kesultanan Johor lama iaitu Tun Habib Abdul Majid
layak untuk mengambil alih pemerintahannya. Beliau sudah mengenali Tun Jenal
kerana Tun Jenal pernah beberapa kali berkunjung ke Terengganu ketika
menziarahi serta berguru dengannya. Malahan Tun Jenal bukannya orang lain,
baginda mempunyai pertalian keluarga disebelah isterinya Puteri Mahpuri. Syaikh
Abdul Malik kemudian bermesyuarat dengan pembesar-pembesarnya, dan dengan
pertolongan Allah mereka bersetuju tapi dengan dua syarat. Pertama, Syaikh
Abdul Malik tetap menjadi penasihat dan guru kepada istana. Keduanya, Tun Jenal
dikehendaki mengahwini puterinya Siti Zubaidah untuk memastikan keturunannya
terus memerintah Terengganu.
Dengan
keputusan itu, Syaikh Abdul Malik pun menghantar utusan ke Johor untuk
memanggil Tun Jenal ke Terengganu untuk ditabal menjadi Sultan di Terengganu.
Apabila berita tersebut sampai kepada Tun Jenal, baginda bersetuju kerana amat
kasih dan hormat pada gurunya itu.
Apabila
Tun Jenal sampai ke Hulu Terengganu, baginda terus ditabal menjadi Sultan
Terengganu dengan gelaran Sultan Zainal Abidin 1. Upacara perlantikan diadakan
di Tanjung Batu, Hulu Kuala Berang
(1138 H/1725 M). (Buku
Ulama Terengganu Satu Sorotan, Muhammad Abu Bakar). Kemudiannya baginda dikahwinkan dengan puteri sulungnya
bernama Siti Zubaidah.
(Sejarah Darul Iman, Misbaha)
Syaikh
Abdul Malik tidak terus meninggalkan istana. Walaupun Tun Jenal memerintah,
beliau tetap memantau dan memberi nasehat. Itulah janjinya kepada para pembesar dan rakyat jelata. Ketika
pertabalan hendak dilakukan, beliau merangka perjanjian mewakili para pembesar
dan rakyat agar menantunya Tun Jenal memerintah dengan adil mengikut ajaran
Islam.
Kandungan baiah itu berbunyi :
“Wa bad, kemudian daripada memuji Allah dan selawat
atas RasulNya. Ampun Tuanku beribu-ribu ampun serta limpah kurnia Duli Tuanku
kepada patik menyembahkan ke bawah Duli Tuanku akan pekerjaan yang beroleh
manfaat yang sebesar manfaat Tuanku kepada negeri akhirat di sanalah tempat
tentunya oleh segala orang yang beroleh kesenangan dan kerajaaanNya yang kekal
dan lagi beberapa faedahnya patik menyembah ke bawah Duli Tuanku yang memberi
manfaat pada negeri akhirat yang lalaikan pekerjaan dari segala Raja-Raja,
iaitu menyuruh segala rakyat berbuat kebajikan dan menegahkan pekerjaan yang
mungkar kerana beberapa faedahnya yakni menyuruh mengerjakan kebaikan itu atas
segala Raja-raja yang hendak berbahagia pada negeri akhirat. Maka hendaklah
Tuanku fikirkan sesuatu itu daripada kalamuLlah Taala dan serta hadith daripada
RasuluLlah salla ‘Llahu ‘alayhi wa sallam pada pekerjaan suruh kebajikan dan
tegah yang mungkar dengan firmanNya, “Bermula segala mukmin laki dan segala
mukmin perempuan setengah mereka itu memerintahkan setengahnya yang menyuruh
mengerjakan kebajikan dan menegahkan mereka itu daripada segala pekerjaan yang
mungkar maksiat yang maksiat.
Barangsiapa tiada menyuruh berbuat yang kebajikan dan
tiada menegahkan yang mungkar sama ada Raja-Raja dan lainnya nescaya keluarlah
ia daripada orang mukmin, maka hendaklah Tuanku fikirkan dengan sungguh-sungguh
akan katanya, keluarlah ia daripada nama mukmin, maka tinggallah nama orang
yang tiada beriman. Apabila menyuruh berbuat kebajikan dan tegah daripada
pekerjaan mungkar, maka kepada faham patik fasal menyuruh kebajikan dan tegah
mungkar ini sebesar-besar telah tanggungan Tuanku kepada Allah Subhanahu Wa
Taala menyukakan segala manusia barang titah Tuanku, maka wajiblah atas segala
rakyat yang ada dalam negeri ini mengikut suruh Tuanku daripada pekerjaan yang
wajib dan yang sunat dan yang harus, bersalah-salahan pada pekerjaan yang
haram. Maka wajib atas segala rakyat mengikut demikian.”( Tesis
Institusi Syaikh Abdul Malik, Dr Shafei
Abu Bakar).
Pengkisahan di atas tidak sunyi dari krtikan kerana
pada versi yang lain sebagaimana tercatat dalam Tuhfat al Nafis, apabila Raja
Kechik meningga dunia atau Sultan Abdul Jalil Rahmat Syah (1718-1722M) menerima
kekalahan dari putera-putera Raja Bugis dalam tahun 1722, maka naiklah Raja
Sulaiman iaitu putera kepada Sultan Abdul Jalil Syah menjadi Sultan Johor ke-12
dengan gelaran Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah (1722-1760M).
Sultan Abdul Jalil Syah adalah anakanda Tun Habib
Abdul Majid sekaligus merangkap saudara kandung Tun Zainal (Sultan Zainal
Abdidin I Terengganu). Sultan Abdul Jalil Syah adalah Sultan pertama Kesultanan
Johor dari keluarga Bendahara selepas kemangkatan Sultan Mahmud Syah II mangkat
dijulang yang mangkat tanpa waris. Sultan Mahmud adalah dari keturunan langsung
Kesultanna Melaka dari jalur Sultan Alauddin Riayat Syah II yang merupakan
anakanda Sultan Mahmud Syah yakni Sultan terakhir Kota Melaka.
Jajahan Baginda pada masa itu merangkumi Johor, Riau,
Lingga dan Pahang. Kemudian Sultan Sulaiman dan saudara Baginda, Tun Mahmud
Indera Bongsu merangkap Yang Dipertuan Muda Johor memerintahkan Daeng Menambun
ke Terengganu menabalkan Tun Jenal atau Tun Zainal ke Terengganu menjadi Sultan
Terengganu. Setelah selesai perlantikan, Daeng Menambun kembali ke Riau
kembali.
Menurut satu lagi versi, Tun Jenal diangkat menjadi
Sultan Terengganu oleh Raja Patani, ditabalkan oleh Qadhi Wan Imam Mahmud bin
Faqih Haji Wan Hasan al Kubra dan Tun Jenal telah dikahwinkan dengan Nong
Royagah yang merupakan adik Raja Mas Jayam (1707-1710M). Pelantikan Sultan Zainal Abidin I kemudian
diabsahkan lagi oleh empayar Johor – Riau - Lingga - Pahang. Sultan Zainal Abidin I mempunyai ramai isteri
dan perkahwinan Sultan Zainal Abdin I dengan anak Dato’ Syaikh Abdul Malik atau
Tokku Pulau Manis selepss Baginda menaiki takhta.
Wallahu a’lam.
Saya tidak berniat memanjangkan kupasan pendapat
manakah paling benar mengenai pelantikan Tun Zainal. Saya serahkan pada pembaca
untuk kajian lanjut. Apa yang pasti, Tokku Pulau Manis adalah figura penting ketika
zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin I.
Mendirikan Madrasah
“Pengaruh Tok Pulau Manis amat besar pada Negeri
Terengganu dalam menanam dan membangunkan jiwa agama pada penduduknya. Para
ulama di zamannya amat memandang tinggi padanya dan ia menjadi tempat rujukan
segala permasalahan. Kitab Naql yang dikarangnya selepas tiga tahun
kembali dari Mekah adalah jawaban kepada permasalahan masyarakat hari itu
terhadap persoalan sembahyang Jumaat. Apabila diteliti karangannya itu,
ternyata Tok Pulau Manis bukan sahaja seorang yang alim dalam ilmu tauhid dan
tasawwuf tetapi amat tinggi juga dalam bidang fiqh. Amat sedikit sebenarnya
untuk berjumpa dengan para ulama masa kini yang alim kedua-dua ilmu iaitu ilmu
syariat dan hakikat sebagaimana ulama-ulama dahulu. Kitab karangannya ialah
Syarah Hikam Jawi, kitab Naql yang membahas hukum sembahyang
Jumaat yang dikarangnya selepas tiga tahun balik dari Mekah, kitab Kayfiyat
al-Niyyat yang didasarkan sebahagian dari kitab Ihya’ Ulumuddin dan kitab
Kifayah yang merangkumi masalah usuludin dan fiqh. Kitab Sirabil Muntaha
adalah kitab yang membicarakan perjalanan ilmu hakikat dan makrifat.
“Pendidikannya telah berjaya melahirkan ramai para
ulama dan kemudian ia berkembang dari generasi ke generasi sehingga kini. Tapi
sayang ketokohannya yang tidak jauh dari Syaikh Abdul Rauf Singkel, Syaikh
Hamzah Fansuri, Syaikh Daud al-Fathani tidak ditonjolkan dengan
bersungguh-sungguh oleh para pengkaji di Tanah Melayu sebagaimana para ulama
Aceh dan Fathani tersebut. Tok Pulau Manis adalah pelopor pengajian pondok
pertama di Tanah Melayu, segala perkembangan ilmu dan pondok kini adalah datang
dari usaha gigih beliau memperjuangkannya 500 tahun lalu. Sepatutnya sebagai
pelopor dan pencetus pendidikan pondok di Tanah Melayu, nama dan jasanya
dikenang dan dimasyhurkan pada seluruh negara. WaLlahu ‘alam) - Tesis
Institusi Syaikh Abdul Malik, Syafii Abu Bakar, UKM
Tok Pulau Manis Pulang ke
Rahmatullah
Pada pagi Jumaat di tahun 1736M bersamaan 1149 Hijrah,
Tok Pulau Manis pulang menghadap Kekasihnya dalam usia 86 tahun. Khabaran itu
bagaikan halilintar kepada para penduduk Kampung Pulau Manis. Pada hari itu,
para murid, ahli keluarga dan penduduk tempatan bagaikan direngut jiwa mereka,
tiada kata-kata yang dapat mengungkap kesedihan hati mereka, hanya air mata
yang berlinangan.
Hingga kini, para pencintanya terus menziarahi Makam
Tokku Pulau Manis walaupun Ramai generasi baru di Kuala Terengganu sendiri
tidak mengenali beliau. Mereka mengenali Sekolah Menengah Kebangsaan Agama
(SMKA) Shaikh Abdul Malik kerana sekolah ini terkenal sebagai sekolah elit yang
cemerlang namun siapakah tokoh itu tidak ramai yang tahu.
Pernah sahabat saya datang dari Kuala Lumpur berhajat
menziarahi Makam Tokku Pulau Manis, apabila ditanya kepada orang tempatan,
banyak menjawab, “Tokku paloh kami tahu, Tokku Pulau Manis dok rajin dengor”.
Walaupun jawapan itu tidak mewakili semua orang tempatan, namun jawapan itu
memang kebiasaan hasil pemerhatian penulis. Ada juga yang tahu rajin dengor
tapi tak pernah tahu sejarah.
Makam Sharif Abdul Malik atau Tokku Pulau Manis |
Negri Terengganu adalah bumi auliya’Allah, banyak
sejarah dan makam para ulama’ dan arif billah di sini. Ketahui lah kehebatan
akar umbi anda. Tok Pauh, Tok Baghdadi, Shaikh Abdul Kadir Bukit Bayas, Tokku
Paloh, Tok Syaikh Duyong, Tokku Tuan Besar, Tokku Syed Saggaf, Tok Pelam, Tuan Guru Haji Abdul
Rahman Limbong, Tuan Curu Che Leh Keramat, Tuan Guru Haji Abbas dan ramai lagi
para Ulama’ yang tak dapat saya senaraikan semuanya.
Wahai Sharif yang dimuliakan Allah, barakahmu sentiasa terus mengalir.
Wahai Sharif yang dimuliakan Allah, barakahmu sentiasa terus mengalir.
Sekian,
Angah
Sunan,
Pengasas
Sunan Press PLT
Anak
Jati Kampung Pulau Manis
boleh tuan wasap sy 0132078917 ?. saya ada beberapa pertanyaan kepada tuan.
ReplyDeleteTuan...boleh wasap sya 01137844269
ReplyDeleteAdakah Tuan sudah menyiapkan Hasil tulisan Tuan...Sya Ada pertalian guru dgn Naqshabandi Mujaddidya...Al Makkasari
Assalamualaikum. boleh Encik whatsapp saya pada nombor 010-5782174. saya ada bbrp soalan untuk ditanyakan pd encik
ReplyDeleteAssalamualaikum wbkth
ReplyDeleteSekadar cadangan bagi yg bermunat mengkaji..
Syarif Muhammad Al-Baghdadi berkemungkinan besar adalah Sultan Al-Muhammad Al-Mutawakkil III,
Sultan terakhir Bani Abbassiah yang berpusat di Mesir setelah tumbangnya Bani Abassiah Baghdad di tangan Mongol.
Dalam catatan sejarah Sultan Muhammmad telah menyerahkan kerajaannya kepada Sultan Selim dari Turki yg telah mendirikan kerajaan Usmaniyah.
Dikatakan barang yg diserahkan adalah barang2 milik Rasulullah sebagai lambang kerajaan Islam.
Sultan Muhammad dikatakan wafat pd tahun 1540an tetapi As-Sayuthi tidak merekodkan pengakhiran riwayat hidupnya.
Untuk maklumat mengenai Sultan Muhammad Al-Mutawakkil III boleh lawati link di bawah :-
https://www.mahadalyjakarta.com/al-mutawakkil-iii-pembela-ahlu-sunnah/
https://id.m.wikipedia.org/wiki/Al-Mutawakkil_III
Tuan sunan keturunan syeikh Muhammad al baghdadi...Alhamdulillah...saya org ulu Kuala berang...semoga Kita dapat berjumpa suatu hari
ReplyDelete