Memasuki
pengajian tradisi turath samada di pondok atau pesantren, antara kitab asas
akidah berbahasa arab terkenal yang akan dipelajari oleh para penuntut atau
santri ialah kitab Ummul Barahin karangan Imam Sanusi. Kitab yang nipis tetapi
padat akan dipelajari kulit ke kulit dan dihafal isi kandungannya. Penulis
(angah sunan) berpeluang mempelajari dan menghafaz kitab ini ketika memondok
dahulu di depan guru secara talaqqi.
Kemudian disusuli menekuni dan mengkhatamkan syarahnya dari kitab arab Hasyiah
Syarqawi ala Hud Hudi, Syarah Kifayah al Awwam (dianggap syarah kepada matan
Ummul Barahin kerana menghuraikan ‘content’ mengikut method Matan Ummul Barahin).
Demikian juga mempelajari Syarah Ummul Barahin dari kitab melayu Jawi iaitu
Aqidah al Najin.
Oleh kerana
dikarang ia oleh Imam Sanusi, kitab ini juga dimasyhurkan dengan nama Matan
Sanusiah. Nama lain bagi kitab ini juga ialah al Aqidah al Sughra. Imam Sanusi
mengarang kitab ini untuk memenuhi keperluan masyarakat yang perlu kepada karya
akidah yang mantap, mudah yang dikukuhkan dengan method penghujahan akal (dalil
aqli) agar berdiam akal dari segala fikir yang syubhat. Bersesuaian dengan namanya Ummul Barahin yang
membawa makna ibu segala bukti (hujah).
Imam Sanusi al Hasani
Pengarang yang dimaksudkan ialah Imam Sanusi
al Hasani atau nama sebenarnya Abu Abdullah Muhammad bin Yusuf bin Umar bin
Shu’aib al Sanusi al Hasani. Dilahirkan
di Tilimsan yakni di bahagian barat Algeria pada tahun 838H atau 839H bersamaan
1435-1436M. Imam Sanusi adalah salah seorang tokoh ilmu kalam yang
menonjol pada abad ke sembilan Hijrah dari aliran Ahl al-Sunnah wa
al-Jama`ah yang dipelopori oleh al-Imam
Abu al-Hasan al Ash`ari (m. 330H.) dan al-Imam Abu Mansur al-Maturidi (m. 332H).
Justeru itu, karya Ummul Barahin sangat dipengaruhi method al Asha’irah yang
mengintegrasikan dengan harmoni antara mantik atau logik akal dan wahyu dalam
pengukuhan dalil-dalil akidah supaya pegangan menjadi jazam tanpa syak dan
waham. Beliau telah menyaring dengan padat intipati-intipati perbahasan para
ulama’ terdahulu di dalam sebuah kitab yang kecil.
Imam Sanusi
sememangnya adalah seorang ulama’ yang terkenal dengan karya-karya yang bermutu
khususnya dalam bidang Akidah. Menurut al-Baijuri (1277H), karya-karya beliau
juga menjadi sumber berautoriti di Afrika Utara dan antara penulisan beliau
adalah seperti berikut: al-‘Aqidah al-Kubra, Umm al-Barahin (‘Aqidah ahl
al-Tauhid al-Sughra), ‘Umdah ahl al-Tawfiq wa al-Tasdid, al-‘Aqidah al-Wusta
(al-Sanusiyah al-Wusta), Sughra al-Sughra, Mukhtasar fi’ilm al-Mantiq, Sharh
Asma’ Allah al-Husna. Pada hari Ahad, 18 Jamad al-Thani 895H bersamaan 10 Mei
1490M ketika umur beliau 60 tahun, Imam Sanusi telah kembali ke Rahmatullah.
Kandungan Ummul Barahin
Imam Sanusi
menyusun dan menghimpunkan intipati-intipati akidah yang berhubung Ketuhanan
(al ilahiyat) dan Kenabian (al nubuwwah) serta dikuatkan dengan dalil-dalil
akal yang menepati dalil naqli. Secara ringkasnya, kandungan kitab Ummul
Barahin seperti berikut :
Pertama :
Penjelasan hukum akal. Dalam bahagian ini beliau menjelaskan bahawa ada
tiga hukum akal iaitu al-wujub (wajib), al istihalah (mustahil) dan al-jawaz
(harus).
اعلم أن الحكم العقلي ينحصر في ثلاثة أقسام : الوجوب و
الاستحالة والجواز .فالواجب
ما لا يتصور في العقل عدمه. والمستحيل ما لا يتصور في العقل وجوده. والجائز ما يصح
في العقل وجوده وعدمه.
“Hendaklah bahawa
hukum akal merangkumi TIGA pembahagian, wajib, mustahil dan harus (bagi akal). Wajib
(wajib akal) merupakan perkara yang ketiadaannya tidak boleh diterima oleh akal
manusia. Mustahil (mustahil akal) pula perkara yang kewujudannya tidak boleh
diterima oleh akal manusia. (Adapun) harus (harus akal) perkara yang kewujudan
dan ketiadaanya boleh diterima oleh akal manusia” (matan Imam Sanusi)
Oleh kerana perbahasan Ummul Barahin banyak
gunakan logik akal dalam penghujahan, maka perkara pertama yang mesti di fahami
ialah apakah itu akal dan yang berhubung kait dengannya.
Kedua : al-Ilahiyyat
(ketuhanan), Dalam bahagian ini al-Sanusi menetapkan dua puluh sifat yang
wajib dan mustahil bagi Allah yang wajib diketahui oleh mukallaf dan satu sifat
yang harus bagi Allah S.W.T yang wajib diketahui oleh mukallaf. Bermula bahagian-bahagiannya;
i.
Sifat
Nafsiyyah : 1 sifat (Wujud)
ii. Sifat
Salbiyyah : 5 sifat (Qidam, Baqa’, Mukhalafatuhu Taala Lil
Hawadis, Qiyamuhu Binafsih, Wahdaniah)
iii.
Sifat Ma’ani : 7 sifat (Qudrat, Iradah, Ilmu, Hayat, Sama’, Basar, Kalam)
iv. Sifat
Ma’nawiyyah : 7 sifat (Kaunuhu Taala Qadiran, Kaunuhu Taala
Muridan, Kaunuhu Taala Aliman, Kaunuhu Taala Hayyan, Kaunuhu Samiaan, Kaunuhu
Basiran dan Kaunuhu Mutakaliman).
Kemudian di
kukuh hujah berkaitan sifat-sifat bagi Allah dengan mendatangkan dalil-dalil
aqli yang diterima oleh akal yang sejahtera.
Ketiga al-Nubuwwat
(kenabian), Imam Sanusi menetapkan hanya tiga sifat sahaja yang wajib dan
mustahil dan satu sifat harus bagi rasul yang wajib atas setiap mukallaf
mengetahuinya. Kemudian Imam mengukuhkan hujah berkaitan sifat-sifat bagi para
rasul dengan mendatangkan dalil-dalil aqli. Ummul barahin yang hanya membilang
tiga sahaja iaitu siddiq (benar), amanah dan tabligh (menyampaikan), tidak
dibilang sifat fathonah (bijaksana). Ulama’ Asyairah generasi kemudian baru memasukkan
fathanah dalam bab nubuwwah yang lalu menjadi empat sebagaimana yang biasa kita
pelajari. Imam sanusi tidak meletakkan sifat fathanah dalam Ummul Barahin bukan
bererti menafikan cumanya tidak membilang kerana merasakan memadai pada tiga sifat
yang wajib diketahui.
Keempat : Huraian
dua kalimah al-Shahadah. Pada suatu fasal yang khusus, Imam Sanusi
menghuraikan dua kalimah syahadah dan menjelaskan lanjut dua sifat ketuhanan
iaitu al-istighna’ dan al-iftiqar. Kesimpulan segala
intipati-intipati kaedah yang disusun kesemuanya terkandung dalam kalimah
tauhid La Ilaha Ilallah Muhammad Rasulullah. Walaupun hurufnya sedikit, tetapi
maknanya banyak dan mendalam.
Yang menariknya,
Imam Sanusi meninggalkan nasihat akan kepentingan berzikir kalimah tauhid di
akhir kitabnya,
فعلى العاقل
أن يكثر من ذكرها مستحضرا لما احتوت عليه من عقائد الايمان حتى تمتزج مع معناها بلحمه
“Sewajarnya
bagi mereka yang berakal fikiran memperbanyakkan menyebutnya (berzikir)
(kalimah tauhid) disamping menghadirkan (memerhatikan) (di dalam hati) segala
perkara akidah yang terkandung di dalamnya sehingga sebati dengan darah
dagingnya.”
Imam Sanusi
menyebut lagi,
فإنه يرى لها
من الأسرار و العجائب إن شاء الله تعالى مالا يدخل تخت حصر
“Sesungguhnya
orang yang menyebutnya (berzikir) (kalimah tauhid) akan dianugerahkan rahsia-rahsia
dan keajaiban-keajaiban yang tidak terhingga
sekiranya diizinkan oleh Allah Subhanahu Wa Taala”.
Syarah Matan
Ummul Barahin
Matan asal
kitab Umm al-Barahin oleh al-Sanusi ditulis dengan ringkas dan padat. Justeru,
matan Ummul Barahin telah disyarahkan oleh ramai ulama’ selepas beliau. Syed
Dawilah (1993, h. 142) menjelaskan, antara kitab-kitab awal yang mensyarahkan matan
tersebut ialah; a. Hasyiah Syeikh 'Abdullah al-Sharqawi 'ala Sharh al-Imam
al-Hudhudi 'ala alSanusiyyah. Karangan Syeikh Abdullah bin Hijazi al-Sharqawi.
1194 Hijriyyah. Kaherah: Mustafa al-Bab al-Halabi. b. Hasyiat al-Baijuri 'ala
Matn al-Sanusiyyah. Karangan Syeikh Ibrahim alBaijuri. 1277 Hijriyyah. Kaherah:
Mustafa al-Bab al-Halabi. c. Hasyiah 'ala Sharh Umm al-Barahin. Karangan Syeikh
Muhammad bin Abdullah al-Dusuqi. 1358 Hijriyyah. Kaherah: Mustafa al-Bab
al-Halabi.
Pengaruh di
Alam Melayu
Pengarang-pengarang
akidah di alam Melayu menjadikan pendekatan Umm al-Barahin sebagai asas utama
dalam karya mereka. Pendekatan tersebut dapat dilihat pada tiga aspek utama
iaitu isi kandungan kitab, susunan isi kandungan dan metode pendalilan. Kita
ambil beberapa contoh karya-karya para ulama’ Jawi dan ia seperti berikut:
i. Bidayah al Hidayah oleh Syaikh
Muhammad Zain bin al Faqih Jalaluddin Acheh. Kitab ini diselesaikan di Makkah
pada malam Jumaat 24 Syaaban (1170H/1756M). Menurut Ustaz Zaidi Abdullah dari
Akademi Ulum Pondok dan Pencerahan Tamadun, kitab ini turut diberikan taqrir oleh (catatan) oleh Syaikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani yang diselesaikan pada hari Sabtu, 20 Rejab, 1303H. Menurut Tuan Guru Wan Muhammad
Shaghir Abdullah pula, kitab karangan ulama Aceh ini merupakan kitab aqidah yang tertua yang masih
berada di pasaran, adapun kitab aqidah yang lebih awal ataupun yang berdekatan
tahun selesai penulisan dengannya sudah tidak diterbitkan lagi.
ii. Siraj al-Huda oleh Syaikh Muhammad Zin al Din
Bin Muhammad Badawi al Sumbawi pada tahun 1259H bersamaan 1885M. Kitab ini merupakan
tafsiran dan terjemahan bahasa Melayu Umm al-Barahin.
iii.
‘Aqidah al-Najin oleh Syaikh Wan Zain al Abidin
bin Wan Muhammad al fathani atau lebih kenali Tuan Minal al Fathani pada tahun
1308H/1890M. Kitab ini merupakan tafsiran dan terjemahan bahasa Melayu Umm
al-Barahin.
Sifat
20, Tauhid & Tasauf
Beberapa kesimpulan penting yang perlu dijelaskan ialah;
1. Sifat 20 adalah salah satu method sistematik susunan Imam Sanusi
dan para ulama’ Ahlul Sunnah Wal Jamaah untuk mencapai makrifatullah (mengenal
Allah). Pelajaran sifat 20 masyhur ia dipelajari secara majoriti sejak berkurun
lamanya bukan sahaja di Nusantara bahkan di Timur Tengah. Maka berada dalam
jalan ramai adalah lebih selamat tanpa menafikan kemungkinan ada
kaedah lain. Kita mesti mengelak bersikap mudah menyesatkan sekiranya ada
kaedah-kaedah lain yang boleh mencapai maksud yang sama.
2. Pelajaran sifat 20
bukan menghadkan sifat Allah kepada 20 sebagaimana setengah dakwaan. Tiada para
ulama’ yang mengarang ilmu ini menulis ‘Allah hanya ada 20 sifat’. Cuma, ia
sifat - sifat yang wajib diketahui oleh mukallaf adapun sifat-sifat Allah
sangat banyak dan tidak diketahui hadnya. Kita wajib iktiqad secara umum
(ijmal) bahawa Allah mempunyai segala sifat kesempurnaan yang tidak terhingga. Hanya
Allah yang mengetahui akan Dia. Demikian juga bila kita belajar empat sifat
Para Rasul. Bukan para Rasul hanya bersifat amanah, tabligh, fathonah dan
siddiq cuma empat barang sifat ini yang wajib diketahui adapun sifat-sifat
kemuliaan para Rasul teramat banyak.
3. Sifat 20 yang kita
pelajari dalam kitab tauhid mempunyai dalil naqli (Al Quran dan Hadis) dan
dikuatkan hujahan akal (dalil aqli) agar sejahtera hati dan akal mengakui dan
mengimani sifat-sifat Allah. Sebagai contoh, dia mengakui sifat wujud Allah,
tapi akalnya bermain syak wasangka, maka hujahan akal mensejahterakan akal
mereka. Dalil nas dan hujahan akal yang berkaedah mantiqi menawarkan jawapan
yang kukuh serta jazam.
4. Mengatakan belajar
sifat 20 adalah payah dan menyusahkan orang adalah tidak adil dan tidak patut
kerana setiap subjek dipelajari mengikut tertib kitabnya. Kalau mengaji sifat
20 terus buka kitab Syarah Jauharah, Syarah Hud Hudi atau Syarah Taftazani atau
kitab - kitab tauhid yang level pertengahan dan tinggi, memang la tidak difahami.
Perbahasan dalam kitab-kitab tinggi bukan fardhu ain pun, ia suatu tingkatan
untuk mereka yang berhajat mendalami furu’-furu’ akidah untuk menjadi tempat
rujukan.
5. Kalau kita mengaji
kitab fiqh, terus ambil I’anath Tholibin atau Iqna’ dan semisalnya, kita pasti
mendakwa fiqh ini susah. Kita kepeningan apabila membuka kitab fiqh ‘level’
rujukan mufti, maka mulakan kitab-kitab yang kecil terlebih dahulu.
6. Sifat 20 yang kita
pelajari dalam kitab tauhid mempunyai dalil naqli (Al Quran dan Hadis) dan
dikuatkan hujahan akal (dalil aqli) agar sejahtera hati dan akal mengakui dan
mengimani sifat-sifat Allah. Sebagai contoh, dia mengakui sifat wujud Allah,
tapi akalnya bermain syak wasangka, maka hujahan akal mensejahterakan akal
mereka. Dalil nas dan hujahan akal yang berkaedah mantiqi menawarkan jawapan
yang kukuh.
7. Dari segi
perbahasan tasauf, sifat-sifat Allah yang kita pelajari bertujuan melahirkan
sifat faqir dan kehambaan. Apabila kita belajar bahawa Allah itu bersifat
Qudrat, maka tahulah kita bahawa kita bersifat lawannya. Hakikatnya kita dhaif
dan lemah yang sentiasa berhajat kepada Allah. Kita belajar bahawa Allah
bersifat Ilmu, maka tahulah kitab bersifat jahil yang sentiasa berharap akan
pembukaan dariNya.
8. Lahir perbahasan
Istighna dan Iftiqar iaitu simpulan sifat 20 adalah nak tegaskan bahawasanya
Allah tidak berhajat kepada sesiapa/apapun bahkan sebenarnya kita yang berhajat
kepada-Nya. Tiada yang terlepas dari keberhajatan.
9. Walau beratus kitab
tauhid yang dipelajari, namun ia tetap masih dalam tauhid martabat akal selagi
mana tidak sampai ke tahap penyaksiaan / merasai pada jiwa. Kita belajar sifat
Qudrat Iradah Allah, ya kita belajar namun bagaimana aplikasi ‘merasai dan
menyaksi’ serta keyakinan akan Qudrah Iradah Allah. Dari segi teorinya, kita
akui tapi dalam hidup kita tidak menyaksikan apa yang berlaku adalah kenyataan
Qudrat IradahNya hingga kita menjadi orang yang menyalahkan takdir dan berputus
asa dengan rahmat Allah. Kiaskan pada sifat lain.
10.Oleh kerana itu, disana ada perbahasan tauhid ihsan, tauhid
tasauf atau tauhid syuhudiah atau dzauqiah yang menuju ke tahap proses
memindahkan maklumat tauhid di akal kepada jiwa. Maka perlukan perjalanan
penyucian batin dan zikir yang berterusan sehingga sebati dengan darah daging
seperti yang tersebut matan Ummul Barahin. Ini dibincangkan lebih dalam ilmu
sulukiah.
11.Sebagai kesimpulan, orang awam mesti menekuni ilmu tauhid
sekurang-kurangnya tahap asas atau fardhu ain iaitu mengetahui sifat wajib,
mustahil dan harus bagi Allah dan demikian pada sekalian Rasul. Jika ada masa
lebih, ambil cakna dan belajar fahaman-fahaman yang menyimpang seperti
Jabariah, Qadariah, Muktazilah, Syiah, Mujassimah, Musyabihah dan Wahabiah
Takfiriah. Setelah itu, berlatih mengingati Allah secara berterusan (bersalik),
dan sebaiknya proses salik itu dibawah bimbingan para murabbi rohani.
(Syarikat saya ada terbitkan Kitab Sifat 20 yang disaring dari
kitab-kitab turath dan diolah menggunakan bahasa yang mudah. Layari sunanpress2u.com).
Saya juga menerima jemputan talaqqi atau daurah kitab tauhid di tempat anda
atau tempat cadangan. Boleh emel sunan.angah@gmail.com.
Sekian,
Tauhid Tasauf jatidiri Bani Melayu.
Angah Sunan,
Pengasas Sunan Press PLT
Pengajar Bertauliah Majlis Agama Islam Selangor (MAIS)
Rujukan,
1.
Syaikh Said
Faudah, Tahzib Syarh al Sanusiah, Dar Al Nur, 2013.
2.
Syaikh
Abdullah Al Hijazi, As Syarqawi ala al Hudhudiy, Maktabah Dar al
Maarif.
3.
Ustaz Angah
Sunan, Mukaddimah Syariat & Hakikah, Sunan Press PLT, (2017)
Terimakasih tak terhingga.
ReplyDeleteAssalamualaikum... Tuan, dimana saya boleh dapat kitab ni....
ReplyDeletesenang nak cari.. pergi hasani pon ada.. tanya nak matan ummul barahin
Deletesaya mencari Shalawat Nariyah
ReplyDeleteBoleh nak baca shalawat Nariah/Tafrijiyyah/Kamilah...tapi bacalah dgn tanpa berlagu..kerana biasanya asbab berlagu lah maka rosak makna lantaran rosaknye hukum pembacaan (panjang dan pendek harakat)
ReplyDeleteWallahu a'lamu bi muroddihi
Jago Sabung Ayam online? Yuk daftar langsung di Bolavita dan dapatkan Bonux 100% dari total 8x/9x/10x win dari jumlah total kemenangan beruntun anda.
ReplyDeleteKunjungi : Agen Judi Sabung Ayam Bonus 100% - Bolavita
Kontak resmi :
WA : +62812-2222-995
Wechat : Bolavita
Telegram : @bolavitacc
Line : cs_bolavita
ituDewa Poker Domino QQ | Ceme Judi Domino QQ | Agen Domino QQ | Domino QQ Online | Agen Poker | Judi Poker | Poker Online | Agen OMAHA | Agen Super Ten | BlackJack
ReplyDeletePROMO SPESIAL GEBYAR BULANAN ITUDEWA. KUMPULKAN TURNOVER SEBANYAK-BANYAKNYA DAN DAPATKAN HADIAH YANG FANTASTIS DARI ITUDEWA.
MAINKAN DAN MENANGKAN HADIAH TOTAL RATUSAN JUTA, TANPA DI UNDI SETIAP BULANNYA!
? DAIHATSU ALYA 1.0 D MANUAL ( Senilai Rp.100.000.000,- )
? New Yamaha Vixion 150 ( Senilai Rp.25.340.000,- )
? Emas Antam 10 Gram ( Senilai Rp.10.160.000,- )
? Free Chips 1.500.000
? Free Chips 1.000.000
? Free Chips 250.000
SYARAT DAN KETENTUAN : KLIK DISINI
DAFTARKAN DIRI ANDA SEGERA : DAFTAR ITUDEWA
1 ID untuk 7 Game Permainan yang disediakan oleh Situs ituDewa
=> Bonus Cashback 0.3%
=> Bonus Refferal 20% (dibagikan setiap Minggunya seumur hidup)
=> Bonus UPLINE REFERRAL UP TO 100.000!
=> Bonus New Member 10%
=> Customer Service 24 Jam Nonstop
=> Support 7 Bank Lokal Indonesia (BCA, BNI, BRI, Mandiri, Danamon, Cimb Niaga, Permata Bank)
• Deposit Via Pulsa, OVO & GOPAY
• Pusat Bantuan ituDewa
Facebook : ituDewa Club
Line: ituDewa
Telp / WA : +85561809401
Telegram : @ituDewa / +85561809401
Livechat : ituDewa Livechat