Thursday 13 July 2017

KOMPILASI CELOTEH MURID & GURU (21-30)



CELOTEH MURID & GURU (21)

Orang Yang Paling Rugi Di Bulan Ramadhan

Suatu malam di bulan Ramadhan, Guru berkata, "Anakku, tahukah kamu siapakah paling rugi di bulan ramadhan?".

"Siapa Guru?", soal murid

"Mereka yang sudah bangun sahur tetapi tidak langsung meluang masa solat malam hari (tahajud dsb) dan selepas sahur pula terus tidur tanpa sempat kerjakan solat Subuh. Akhirnya solat dhuha ada qunut", terang Guru.

"Eh, macam ramai yang begitu Guru", balas Murid.

"Memang ramai anakku", kata Guru.

#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai


CELOTEH MURID & GURU (22)

Dua Golongan Pelajar Agama

“Anakku, apa niatmu belajar di Madrasah”?, soal Guru.

“Jadi Ulama’ Guru’, jawab Murid.

“Anakku, ada dua golongan yang menyambung pelajaran bidang agama, Pertama, dia belajar untuk mendapat Ijazah dan niatnya untuk kerja makan gaji. Kedua, dia belajar agama untuk benar-benar beramal dan menjadi Ulama’ yang hidup untuk ummah”, Jawab Guru.

“Adakah golongan pertama itu salah”?, Tanya murid.

“Tidak salah anakku, cuma zaman sekarang, kita kekurangan golongan kedua. Hasilnya, kita ketandusan ulama’ yang berani berkata benar dan ‘no conflict interest’”, terang Guru.

“Walaubagaimanapun, niat yang ikhlas itu lebih utama. Apa juga golongan, jika dia ikhlas, itulah pelajar dan ulama’ yang berjaya disisi Allah”, Guru menambah.

#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai


CELOTEH MURID & GURU (23)

Saat Kamu Jatuh Cinta

"Anakku, kamu pernah jatuh cinta?", tanya Guru.

"Erk, belum pernah Guru. cinta monyet ada dulu, tapi tidaklah sampai cinta yang serius Guru", balas murid.

"Anakku, musuh kepada cinta adalah kehilangan. namun tidak dapat tidak kehilangan tetap akan berlalu. Oleh kerna itu, aku ingin berpesan anakku, saat kamu menyintai seseorang kelak, saat itu juga kamu kena bersedia kehilangannya", terang Guru.

"Anakku, antara kamu dan pasangan pasti ada yang 'pergi' dulu. Jika tidak kamu dulu, dia dulu. Ataupun serentak. Kehilangan itu pasti berlaku. Jika hati kamu sudah ada kesediaan, kamu tidaklah terlalu kecewa dan putus asa", tambah Guru.

"Bagaimana menyediakan jiwa ke arah itu Guru", tanya murid.

"Letakkan cinta Allah dan Rasul paling utama dalam hidupmu. Cintai makhluk sekadarnya", jawab Guru.

#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai


CELOTEH MURID & GURU (24)

'Tidak Tahu' Itu Adab

"Anakku, hendaklah kamu beradab dengan perkara kamu tidak tahu yakni perkara yang kamu jahil akan ia", pesan Guru dengan tegas.

"bagaimana beradab dengan perkara yang tidak tahu?", soal murid.

"Anakku, jika tidak tahu, katakan sahaja tidak tahu. Buat-buat tahu itu tidak amanah dalam ilmu. Buruk kesannya kepada ummah andai ilmuan bercakap hal yang majhul (yang tidak ketahui)'

"Anakku, sepandai-pandai manusia, dia tidak akan tahu semua perkara. Kita tetap manusia yang lemah dan fakir. Bersikpa tawadhu' lah", nasihat Guru.

#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai


CELOTEH MURID & GURU (25)

Belajar dari Haiwan di Zoo Negara

Suatu hari Guru mengajak anak muridnya ke Kota dan menuju Zoo Negara. Ketika melihat haiwan-haiwan di Zoo, Guru bertanya,

"Anakku, apa yang kamu belajar disini?", tanya Guru.

"belajar? bukankah kita di Zoo negara Guru?", balas murid.

"Anakku, sekali bergelar penuntut ilmu, sentiasa dimana-mana dan setiap saat belajar. apa kita lihat ini semua ilmu", tegur Guru.

"begini anakku, saat kaki kita tiba di Zoo ini, haiwan-haiwan kamu lihat ini adalah diri nafsu kamu. kamu lihat anjing yang pelbagai jenis, mereka cerminan nafsu yang tidak pernah puas, tidak pandai bersyukur, terus meminta-minta hingga terjelir lidah. lihat khinzir, ia cerminan nafsu yang merempuh apa sahaja dalam hidup tanpa kenal halal dan haram, langsung tak toleh belakang. Seperti itu juga jika kamu suka menjatuhkan sesama sendiri, tak ubah seperti ketam dan jika suka menikam teman dari belakang, sama seperti kala jengking."

"anakku, jasad manusia cantik, tapi jika hidup mengikuti nafsu yang jahat, hatinya tempat berhimpun nafsu kebinatangan", terang Guru panjang lebar.

#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai



CELOTEH MURID & GURU (26)

Hidup untuk apa?

Suatu malam, si Guru bertanya,

“Wahai anakku, apa tujuan hidupmu?”, soal Guru.

“Saya ingin mendapat redha Allah Guru”, jawab murid yang merasakan itu jawapan yang paling baik di hadapan Gurunya.

“wahai anakku, jika hidup semata-mata kerana Kuasa, Harta atau Makhluk hidup kamu akan mempunyai banyak musuh dan pesaing kerana Kuasa, Harta atau Makhluk yang kamu kejar tidak boleh dimiliki semua orang. Kemungkinan berjaya atau tidak, ia tidak pasti. Jika hidup dengan Allah, kamu tidak perlu bersaing kerana Allah boleh dimiliki semua makhluk dan pasti berjaya mendapatkanNya.

“Allahu, mohon doanya Guru”, jawab murid.

#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai


CELOTEH MURID & GURU (27)

Apakah itu Ikhlas

“Guru, apakah itu Ikhlas?”, tanya murid.

“Begini anakku, ayat mudahnya, IKHLAS ialah tiada kepentingan diri, buat sesuatu amal kebaikan atau kebajikan tanpa ada maksud diri”, Jawab Guru dengan ringkas tapi penuh hikmah.

#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai


CELOTEH MURID & GURU (28)

Gila Kemasyhuran

Dalam perjalanan pulang dari ceramah, Guru berkata kepada muridnya,

“esok-esok, bila kamu sudah jadi Ustaz, elakkan terkena perasan gila kemasyhuran”, pesan Guru.

“bagaimana nak tahu terkena penyakit itu Guru”, Tanya murid.

“bermula penyakit gila kemasyhuran ialah apabila tempat ceramah yang ramai hadirin di hadiri, yang sedikit hadirin tidak dihadiri. Sebenarnya apabila datang berceramah tempat yang walau seorang hadir, itu lah tarbiyah. betapa tiada kemuliaan diri. Amanah ilmu akan menyampaikan ilmu walau siapa dan bilangan di hadapan”, jawab Guru.

#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai


CELOTEH MURID & GURU (29)

Kekayaan Sebenar

“Anakku, kamu mahu kaya?”, Tanya Guru.

“Juga ada rezeki, tidak salahkan guru bercita-cita demikian?, jawab murid.

“ya anakku, tidak salah. Tapi yang paling penting kamu wajib pegang ialah Akhlak yang baik adalah sebenar-benar kekayaan. Siapa yang milikinya, pasti dicintai dan disayangi oleh Allah dan Rasul bahkan sekelian makhluk. Seorang yang sederhana atau biasa-biasa dicintai ramai kerana akhlak dan khidmatnya lebih baik berbanding mereka yang alim, kaya dan berpangkat tetapi dibenci orang lantaran kejelikan perangai dan sombong”, terang Guru.


#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai


CELOTEH MURID & GURU (30)

Punca Kejatuhan Jemaah Islam

“Anakku, kelak kamu jadi pemimpin manusia. Kamu mesti belajar dan bermuhasabah apakah punca kejatuhan suatu jemaah dan organisasi kumpulan Islam”, madah Guru.

“Anakku, ya Guru, saya ad abaca-baca juga. Bimbang pun ada apatahlagi mendengar jemaah yang sudah puluhan tahun boleh berpecah”, jawab murid.

“Anakku, bermula kejatuhan  suatu kumpulan ialah apabila ahli-ahli gerak kerja hilang ikhlas iaitu ada perasaan 'Mahu Orang Tahu Aku Buat Apa'. Maka banyak kerja organisasi yang melibatkan kerahsiaan, tidak lagi rahsia bocor dalam media sosial. Musuh Islam bergerak dengan penuh rahsia + organisasi rahsia sementara banyak gerakan Islam pula ahli mereka terkena riya', lentok berbicara”. Apa yang berlaku apabila tarbiyah rohaniah diabaikan”

#angahsunan
#celotehmuridguru
#santaibantai



1 comment:

Enam Sebab Saya Berbangga Dengan Kemerdekaan Tanah Melayu

  1.Islam Berada Di Kedudukan Tinggi Dalam Perlembagaan   Saya sangat berbangga dalam rundingan kemerdekaan Tanah Melayu, ketika banyak nega...